رنگ آبی در طراحی برند

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

رنگ آبی:

در این مقاله می‌خواهیم به‌طور مفصل درباره‌ی ویژگی‌های رنگ آبی صحبت کنیم و ببینیم که چگونه می‌توان از این رنگ برای طراحی برند در استارت آپ ها استفاده کرد:

ادامه‌ی مطلب ...

برند سازی

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

تیم طراحی اپلیکیشن اسنپ ! یا طراحی دیجیکالا و ....  و حتی شرکت های غیر استارت آپی، برای برندهای خود از رنگ های مختلفی استفاده می‌کنند! بدیهی است که انتخاب رنگ توسط همه‌ی آن‌ها، تصادفی نیست. آن‌ها فقط می‌دانند که چه‌طور باید از ترکیب کسب و کار با نظریه‌های رنگ، بهره برد. و این موضوعی است که ما می‌خواهیم امروز درباره‌ی آن به بحث بپردازیم. اگر در حال راه اندازی یک استارت آپ حرفه ای هستید !‌حتما و حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

در این مقاله با هرچیزی که باید درباره‌ی رنگ ها در تجارت و بازاریابی دانست، آشنا می‌شویم. در مورد مفاهیم هنری مانند "نظریه‌های رنگی" خواهیم گفت و به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه باید رنگ‌ها را به بهترین روش، با برند تجاری و آن‌چه که یک شرکت باید در چشم انداز کسب و کارش در نظر بگیرد، ادغام کرد. اما اول از همه بیایید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا رنگ های تجاری تا این حد مهم هستند؟

چرا رنگ های تجاری تا این حد مهم هستند؟

وقتی کلمه‌ی "عشق" را می‌شنوید، به چه فکر می‌کنید؟ مثبت یا منفی، احتمالا باعث پاسخ عاطفی شدیدی در شما می‌شود. احساسات قدرتمند هستند و چه دوست داشته باشیم چه نه، باعث تصمیم‌گیری ما می شوند. حال فرض کنید به عنوان یک برند تجاری می‌خواهید یک ارتباط احساسی قوی با مشتریان خود ایجاد کنید. مشکل این است که نمی‌توانید کل داستان شرکت خود را در یک کلمه خلاصه کنید. اما می‌توانید به‌جای آن از رنگ‌های تجاری که یک میانبر مستقیم به قلب مشتریان‌تان هستند، استفاده کنید. در همین ایران خودمان حتما می دانید بهترین طراحی اپلیکیشن مربوط به شرکت اسنپ بود که بعد از گذشت ۴ سال رنگ و برند خود را تغییر داد ! این نشانه اهمیت این موضوع برای صاحبان آن کسب و کار می باشد. در طراحی اپلیکیشن اسنپ بحث برند سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

بر مشاهده مقاله مربوط به لوگوی جدید اسنپ و اصول رعایت نشده آن اینجا کلیک فرمایید.

یکی از معروف‌ترین نظریه پردازان رنگ "فابر بیرن" مطالب گسترده‌ای درباره‌ی ارتباط بین رنگ‌ها و حالات احساسی ما، به ویژه در کتاب‌های "روان شناسی رنگی" و "نظریه‌ی رنگ" نوشته است. برای مثال می‌خوانیم: درست مانند این‌که کلمات "عشق و قفسه‌ی دوچرخه" احساسات مختلفی در ما به وجود می آورند، رنگ هایی مانند "قرمز و آبی" نیز واکنش های متفاوتی در انسان ایجاد می‌کنند. جالب‌تر این‌که رنگ‌ها، باعث ایجاد پاسخ‌های مشابه در افراد مختلف می‌شوند. برای مثال رنگ زرد احساسات مشابهی را، چه در مردم شرق آسیا و چه مردم غرب اروپا ایجاد می کند. حتی سایه‌های رنگ‌ها مانند آبی تیره یا آبی روشن نیز، واکنش‌های مشابهی ایجاد می‌کنند.

روان‌شناسان دلیل آن‌را به تکامل بشر پیوند می‌دهند. مثلا از آن‌جا که خون قرمز رنگ است، رنگ قرمز همیشه برای بشر تداعی‌گر خطر بوده‌است. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، می‌بینیم که این نظریه همیشه هم درست نیست و باید علاوه بر تاثیرات تکاملی، تاثیرات فرهنگی را نیز در نظر گرفت. مثلا رنگ قرمز برای ورزش دوستان، ممکن‌است تداعی‌گر تیم ورزشی محبوب‌شان (مثل پرسپولیس) باشد.

یا یک مثال دیگر، رنگ سبز است که برای آمریکایی‌ها می‌تواند تداعی‌گر پول باشد، چرا که پولی که به‌طور معمول هر روز از آن استفاده می‌کنند، سبز رنگ است. اما برای کشورهای دیگری که اسکناس‌های آن‌ها سبز نیست، این رنگ می‌تواند معنای دیگری داشته باشد. بنابراین وقتی یک آمریکایی به فردی از کشور دیگری بگوید "سبز خرج کن"! آن فرد معنای این جمله را نمی‌فهمد! یا ممکن است از آن برداشت اشتباه یا متضادی داشته باشد!

 

 

بنابراین می‌بینیم که گاه رنگ‌ها می‌توانند معانی متفاوتی در ذهن افراد مختلف تداعی کنند.

حال سوال این‌جا است که با وجود این معانی متفاوت، آیا رنگ‌ها می‌توانند در تجارت موثر باشند؟ و چه‌طور یک رنگ تجاری بسازم که برای من کارآمد باشد؟

کاربرد رنگ ها در تجارت

براساس گفته‌های عصب‌شناس "آنتونیو دماسیو" احساسی که یک برند تجاری در مشتری ایجاد می‌کند، مهم‌تر از کاری‌است که انجام می‌دهد. با حساب این واقعیت که می‌دانیم رنگ‌های مشخص، احساسات مشخصی را تحریک می‌کنند باید گفت: رنگ‌ها در تجارت این توانایی را دارند که فروش یا عملکرد شما را حتی بیش‌تر از محصولی که ارایه می‌دهید، تحت تاثیر قرار دهند.

علاوه بر این، تکرار همان رنگ می‌تواند شناخت برند تجاری شما را تقویت کند. مثلا آخرین باری که شما پرنده‌ی توییتر را آبی ندیده باشید، چه زمانی بوده است؟ مسلما هیچ‌وقت! اگر رنگ‌ها به اندازه‌ی کافی استفاده شوند و در معرض دید قرار گیرند، آن‌ها به بخشی از برند تجاری شما تبدیل می شوند، بنابراین با استفاده‌ی موکد از رنگ‌های برند تجاری‌تان، مخاطبان را به یادآوری آن تشویق کنید.

 

 

در این جا بیش‌ترین موارد استفاده از رنگ‌ها در تجارت را برای شما آورده‌ایم:

  • لوگو
  • سایت اینترنتی
  • ویترین فروش
  • طراحی فروشگاه
  • لباس کارکنان
  • آگهی ها

با استفاده از رنگ یکسان در تمامی این‌ها، برند تجاری خود را با آن رنگ تقویت می‌کنید و باعث یادآوری آن در ذهن مخاطب می‌شوید.

بنا بر این، خیلی مهم است که حتما باید رنگ تجاری‌تان را با دقت انتخاب کنید. به این دلیل که تاثیر مستقیمی بر هویت برند تجاری شما خواهد داشت. مثلا رنگ صورتی ممکن است رنگ مورد علاقه‌ی شما باشد، در حالی که برای اهداف کسب و کارتان بدترین رنگ ممکن است! اما قبل از انتخاب رنگ یا رنگ‌هایی که می‌خواهند نماینده‌تان بشوند، ابتدا باید شخصیت نام تجاری ایده آل خود را تعیین کنید.

چگونگی تعیین هویت برند تجاری شما

رنگ قرمز را در نظر بگیرید. کسانی که می‌خواهند شخصیت برند تجاری خود را پرانرژی، جوان و با صدای بلند نشان دهند، آن‌را انتخاب می‌کنند. اما قرمز برای یک شرکت مانند تشک کاسپر نمی‌تواند کار کند، چرا که رنگی که برای تشک استفاده می‌شود باید آرامش و خواب شبانه را تداعی کند.

انتخاب رنگ تجاری شما آسان است، اگر بدانید چه نوع ارتباطی می‌خواهید برقرار کنید. یکی از اولین قدم‌ها برای ساختن یک برند، تعیین شخصیت برند تجاری آن است. اگر بخواهید به شرکت‌تان از دیدگاه اشخاص دیگری نگاه کنید، آن اشخاص چه کسانی هستند؟ و چه چیزی برای آن ها مهم است؟

به محض این‌که اهداف شخصیت برند خودتان را مشخص کردید، باید تعیین کنید که کدام رنگ برای آن بهترین عمل‌کرد را دارد. اولین قدم این‌است که ببینید هر رنگ چه احساساتی را در مخاطب ایجاد می کند.

 

 

هر رنگ تداعی گر چه احساساتی است؟

برای خلاصه کردن مقاله، بیایید با یک تقلب، خلاصه‌ای از احساساتی که هر رنگ به‌طور عمومی ایجاد می کند را با هم بررسی کنیم:

قرمز: اشتیاق، اهمیت، توجه

نارنجی: بازیگوشی، سرزندگی، دوستی

زرد: خوش بختی، خوش بینی، هشدار

سبز: طبیعت، ثبات، رفاه(رشد)

آبی روشن: آرامش، اعتماد، رهایی

آبی تیره: مهارت، امنیت، رسمی بودن

بنفش: رویایی، خلاقیت، لوکس

صورتی: زنانه، جوان، بی‌گناهی

قهوه ای: قدیمی بودن، ناهمواری، خاک

سپید: پاکی، فضیلت، سلامت

خاکستری: بی‌طرفی، افسردگی، دل‌تنگی، اطاعت

سیاه: قدرت، پیچیدگی

به‌یاد داشته باشید که این یک نسخه‌ی کوتاه است و ارتباط ما با رنگ، بسیار عمیق تر از این‌ها است. به عنوان مثال، استفاده از زرد به مقدار زیاد، می‌تواند موجب اضطراب شود.

اگر می خواهید یک برند تک‌رنگ داشته باشید، در حال حاضر قسمت سخت انتخاب رنگ تمام شده است. اما اگر می خواهید تعداد رنگ‌های بیشتری داشته باشید، حال مسئله این‌است که چگونه رنگ‌هایی را انتخاب کنید تا در ترکیب با هم، شما را به اهداف‌تان برساند؟

 

شرکت آکاف طراحی اپلیکیشن شما را بر اساس رنگ سازمانی و سیاست سازمانی شما طراحی می کند با ما تماس بگیرید ۲۲۸۹۷۹۲۴

 

 

فرمول ساخت رنگ برند تجاری

بدیهی‌است که هیچ راه قطعی برای انتخاب ترکیب رنگی برند تجاری شما وجود ندارد. هنگام برخورد با مقوله‌هایی مانند هویت برند تجاری، دادن رای قطعی خیلی سخت و غیرعاقلانه است. از آن‌جایی که این روند گیج‌کننده است، بنابراین کمی راهنمایی می‌تواند مفید باشد. در این‌جا می‌خواهیم یک پروسه را برای ساختن یک طرح رنگی توضیح دهیم که شما از آن می‌توانید بیشتر به عنوان یک چارچوب و کمتر به عنوان یک دستورالعمل گام به گام استفاده کنید.

  1. طرحی بر اساس 3 رنگ انتخابی

طرح های رنگی برند می توانند بین 1 تا 4 رنگ داشته باشند که البته بستگی به نوع برند دارد. اما بهترین نوع آن طرح 3 رنگ می‌‌باشد.

  1. پایه خود را انتخاب کنید

کدام یک از ویژگی های شخصیتی برند شما از همه مهم‌تر است؟ رنگ پایه‌ی شما، باید صفت غالب شخصیت برندتان را منعکس کند. رنگ های باقیمانده را بر اساس این که چقدر با رنگ پایه مطابقت دارند انتخاب کنید.

  1. لهجه‌ی خود را انتخاب کنید

لهجه‌ی شما رنگی‌است که بعد از رنگ پایه، از آن بیشتر استفاده می‌کنید. البته که انتخاب آن کمی پیچیده‌تر از انتخاب رنگ پایه است، چرا که محدودیت بیشتری دارد. به‌غیر از تطبیق ویژگی نام تجاری، رنگ لهجه‌ی شما باید با رنگ پایه‌ی مورد استفاده‌تان از نظر بصری مرتبط باشد.

  1. رنگ های خنثی خود را انتخاب کنید

رنگ خنثی شما به احتمال زیاد رنگ پس زمینه‌تان است و به‌منظور جلوگیری از جلب توجه انتخاب شده است. به طور معمول هم از طیف مختلف خاکستری استفاده می شود. اما رنگ‌های بژ و سفید نیز استفاده می‌شوند. سیاه نیز یکی دیگر از گزینه‌ها است، اما باید مراقب باشید؛ چرا که این رنگ غالب است و استفاده‌ی نادرست از آن می‌تواند تمام طرح رنگی شما را مغلوب کند.

در طول فرایند انتخاب رنگ‌های برند تجاری‌تان، باید اهداف نهایی خود را در نظر داشته باشید: مثلا چه نوع طرح رنگی را استفاده می‌کنید؟

به طور معمول برند‌های تجاری یکی از این طرح های رنگی رایج را استفاده می کنند:

 

 

طرح تک‌رنگ یا مونوکروم: وقتی که برند تجاری شما یک ویژگی شخصیتی دارد که می خواهید روی آن تمرکز کنید، یک طرح تک‌رنگ برای تاکید به آن ویژگی مناسب خواهد بود. در حالی‌که این طرح برای برند‌های تجاری مینیمال عالی‌است، چالش این جا است که باید به‌قدر کافی قوی باشد تا از نظر بصری یک طرح خالی به نظر نرسد.

طرح رنگ‌های مشابه یا آنالوگ: در چرخه‌ی رنگ، رنگ‌های کنار هم را رنگ‌های مشابه می‌نامند. این رنگ‌ها با هم هارمونی و هماهنگی دارند، به طوری‌که معمولا دارای ویژگی‌های احساسی مشابه‌اند. طرح‌های آنالوگ امن هستند، اما استفاده از آن‌ها بهترین راه برای جلب توجه نیست!

طرح رنگ‌های مکمل: رنگ‌های مکمل یا متضاد، به رنگ‌های رو به‌روی هم در چرخه‌ی رنگ گفته می‌شود. به دلیل این‌که متضاد هم هستند، زمانی‌که کنار هم قرار می‌گیرند، بهترین ترکیب را برای جلب توجه می‌سازند. رنگ‌های مکمل را به دفعات در تیم‌های ورزشی می بینید. با همه‌ی این‌ها مراقب باشید! چرا که به علت محبوب بودن این ترکیب رنگی، برندهای دیگر نیز از آن زیاد استفاده می‌کنند.

طرح‌های سه گانه: در چرخه‌ی رنگ، هر رنگی که در هر رأس یک مثلث فرضی قرار گیرد، رنگ های سه‌گانه را تشکیل می‌دهند. این طرح رنگی مانند طرح‌های آنالوگ پایدار بوده و مانند رنگ‌های مکمل، توجه بیشتری را جلب می‌کند. سخت‌ترین قسمت این‌است که سه رنگ را با هویت برند تجاری‌تان تطبیق دهید.

استفاده از طرح‌ها و ترکیب‌های رنگی برای برند ‌تجاری شما بسیار مهم هستند. آن‌ها در وب‌سایت، لوگو، طراحی فروشگاه و حتی موارد جزیی مانند حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی‌تان نیز وارد می‌شوند. بنابراین آن‌ها را با دقت انتخاب کنید.

در نهایت باید گفت دستورالعمل مشخصی برای انتخاب رنگ برای برند ‌تجاری‌تان وجود ندارد. اما مسئله‌ی مهمی که باید در نظر بگیرید، این است که برند تجاری شما قرار است چه احساسات و تصوری را در مخاطب‌تان ایجاد کند. برای مثال این خیلی مهم‌تر است که در نظر بگیرید رنگ زرد چه احساسی درباره‌ی برند تجاری‌تان در مخاطب ایجاد می‌کند تا این‌که بگوییم صرفا زرد یک رنگ شاد است. بنابراین، این مقاله را بیشتر به عنوان یک دستورالعمل راهنما یا یک منبع آموزشی برای کمک به تصمیمات آگاهانه‌ی خود در نظر بگیرید. در عین حال هنگام انتخاب رنگ، احساسات خودتان را نیز فراموش نکنید!

 

 

 

 
اپلیکیشن-دلیوری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

 

همانطور که در مقالات قبل ذکر شد، صاحبان کسب و کارهای مختلف نیاز حضور در بازارهای اینترنتی و آنلاین را به خوبی احساس کرده اند؛ چون استفاده از اپلیکیشن های تحت وب و موبایل روز به روز گسترش پیدا کرده و فراگیر شده است.

در این میان، می توان اندکی خلاقیت به خرج داد و از فضای به وجود آمده در دنیای مجازی، در جهت خلق کسب و کارهای جدید استفاده کرد.

سفارش آنلاین غذای خانگی مامان پز، یکی از همین کسب و کارهای خلاقانه است که حاصل خلاقیت و بهره وری سازندگان آن از بازارهای آنلاین می باشد.

بهترین بازی

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    ‌این‌روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با بازی‌های موبایل آشنا نباشد. تقریبا همه‌ی افرادی که گوشی‌های هوشمند دارند، حداقل یک‌بار یکی از بازی‌های موبایل را امتحان کرده‌اند. اما خیلی از ما به سراغ بازی‌های خارجی می‌رویم، چرا که فکر می‌کنیم نمونه‌های ایرانی قابل اعتماد نیستند و سرگرم‌کننده‌گی و هیجان لازم را ندارند. غافل از این‌که بسیاری از بازی‌های موبایل هستند که توسط توسعه‌دهنده‌گان (برنامه‌نویسان) ایرانی ساخته شده‌اند و در گرافیک، سرگرم‌کننده‌گی، جذابیت و هیجان، چیزی کم از نمونه‌های غیرایرانی ندارند. برای مثال می‌توان از طراحی اپلیکیشن کوییزآف کینگز یا بازی ایرانی "خروس‌جنگی بازی تاج و تخت" نام برد که یک بازی هیجان‌انگیز و محبوب در میان کاربران ایرانی است. اگرچه بسیاری از بازی‌های ایرانی، الگوبرداری شده از نمونه‌های خارجی هستند، اما هر توسعه‌دهنده‌ای هم از عهده‌ی الگوبرداری درست بر نمی‌آید و باید این کار را به‌دست توسعه‌دهنده‌گان (برنامه‌نویسان) متخصص سپرد.

آکاف نیز، یکی از برند های معتبر در ساخت اپلیکیشن یازی می باشد که طراحی اپلیکیشن‌ مشابه اسنپ‌کیو (SnappQ) و ساخت اپلیکیشن مشابه کوییزآپ (QuizUP) را در رزومه خود دارد.

 

شما نیز می‌توانید طراحی اپلیکیشن بازی خود را به آکاف بسپارید - 02122897924

 

اما حالا که صحبت از بازی‌های اسنپ‌کیو (SnappQ) و کوییزآپ (QuizUP) شد، بد نیست تا برای آشنایی بیشتر شما خواننده‌ی محترم، در این‌جا توضیح مختصری درباره‌ی هرکدام از این بازی ها ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید:

اخبار - دسته بندی

مقالات